F15 - Parties and Politicians in Political Communication
Date: Jun 1 | Time: 08:45am to 10:15am | Location: Classroom - CL 420 Room ID:15759
Chair/Président/Présidente : Florence Vallée-Dubois (Université de Montréal)
Discussant/Commentateur/Commentatrice : Thierry Giasson (Université Laval)
Gender and Politics Through the Lens of Internet Memes: The Case of Theresa May: Tamara A. Small (Guelph University), Mireille Lalancette (Université du Québec à Trois-Rivières)
Abstract: This paper focuses on political internet memes. Memes are “a piece of digital content that spreads quickly around the web in various iterations and becomes a shared cultural experience” (Shifman 2013: 18). While many meme focus on popular culture, politics is also an important topic of memes. Research shows that political memes are new form of online activism, allowing groups and individuals to expand and complement their repertoire of collective action. In this paper, we explore leadership memes featuring British Prime Minister Theresa May. Leadership memes, are a type of political internet memes, that focus on personality or political action of a political leader including heads of government or members of legislatures (Lalancette and Small, 2017). Our previous work on leadership memes conclude that denunciation is the main purpose of leadership memes. When people engage with this type of political activity, they generally do so to criticize a leader, both from personal and political standpoint. We consider if these findings hold in leadership memes about Theresa May. Additionally, we draw on the gendered mediation literature to consider leadership memes about the British Prime Minister. Research shows that female and male politicians tend to be treated differently by the media using masculine narrative as the norm. While we assume that leadership memes are created by citizens, gendered mediation provides a useful lens to consider nature of the denunciations of Theresa May’s politics and personality in meme form. Little to nothing has been written on political leadership memes from a gendered perspective.
Get Information or Get In Formation: The Effects of High Information Environments on Legislative Elections: Marc Trussler (Vanderbilt University)
Abstract: This paper examines the effect of the information revolution on elections for the US House of Representatives. These elections are dominated by incumbents, who in the past have been aided by free "advertising'' by local news organizations. The expansion of broadband has eroded many of these local news resources and the protections they afforded incumbents. I match FCC data on broadband availability to election results in all congressional districts from the 2000-2008 period. Using within-congressional-district variation, I estimate the effect of the roll-out of broadband on both the incumbency advantage and partisan voting. Isolating variation in the information environment that is orthogonal to both district demographics and partisan composition, I estimate that the expansion of the information environment has a strongly negative impact on the incumbency advantage, while also encouraging more partisan voting. These results show that changes in the media environment are a key explanation for the increasingly national-partisan focus of local elections, and question our assumptions that increased access to information improves local accountability.
La communication politique numérique dans les démocraties émergentes: le cas tunisien: Bader Ben Mansour (Université Laval)
Abstract: Parmi les pays qui ont connu ce qu’on a appelé le « printemps arabe », la Tunisie s’est distinguée par un processus qui a abouti à des acquis sur le plan politique et à une transition démocratique relativement réussie. Les médias sociaux ont joué un rôle considérable dans les luttes pour la démocratie et ont contribué à la réalisation d’une grande partie des objectifs de la révolution tunisienne de 2011. Bien que quatre élections libres et transparentes aient été réalisées durant ces six dernières années, la Tunisie connait aujourd’hui une période d'incertitude quant à la tenue des premières élections municipales post-révolution (repoussées au 25 mars 2018). Dans un contexte de blocage institutionnel et de crise politique propre à la réalité d'une démocratie émergente, nous tenterons de connaître la place qu’a aujourd’hui le numérique dans les stratégies de communication des formations politiques en Tunisie et d’investiguer leurs objectifs stratégiques dans l'usage des médias sociaux en prévision des premières élections locales.
Pour ce faire, des entrevues semi-dirigées avec les responsables de la communication numérique des partis politiques ont été réalisées.
La question de l’usage des médias sociaux par les organisations politiques a suscité l’intérêt de plusieurs chercheurs en science politique, lesquels ont surtout investigué jusqu’ici les campagnes politiques faites à l’échelon national, dans les démocraties établies. La Tunisie est une démocratie qui vient à peine de naître et la rareté de ce phénomène justifie en soi que l’on s’y intéresse et qu’on le documente, notamment sous l’angle de la communication politique.