Canadian Politics



A17(c) - Quebec Elections and Parties

Date: Jun 14 | Time: 10:15am to 11:45am | Location:

Nationalist populism & the Natural Governing Party: Comparing DeValera’s Fianna Fail and Duplessis’ Union Nationale: Donal Gill (Concordia University)
Abstract: Natural governing parties generate significant momentum for decades-long electoral dominance by successfully pitching themselves as the “instrument necessary for building a democratic national community” (Carty 2015: 59). The proposed paper aims to assess how and why Ireland’s Fianna Fail achieved natural governing party status whereas the Union Nationale of Quebec, despite a similar nationalist populist ideology could not sustain its political momentum beyond the reign of its founding leader. The parallels between Eamon de Valera’s Fianna Fail (FF) party and Maurice Duplessis’ Union Nationale (UN) in Quebec are notable. FF and the UN dominated political life in their respective spheres through effective nationalist populist appeals and firm party leadership. Both parties came to prominence in the early to mid 1930s and were singularly led by their charismatic founders until 1959. Whereas the UN struggled to define itself following the death of Duplessis in office in 1959 (notwithstanding the energy and vigor of Daniel Johnson Snr’s government from 1966-70), FF continued to dominate Irish politics in the process becoming “Europe’s greatest electoral machine" (Carty 2022). In the proposed paper, I argue that the brand of nationalist populism developed by FF under de Valera successfully shut down opposing interpretations of the nationalist question and embedded a “republican ethos” (Girvin 2010: 128) that dictated the contours of Irish political life for subsequent decades. The UN, on the other hand, was outflanked on the national question by both the Liberal Party of Quebec and later the Parti Quebecois. The UN brand of nationalist populism - what Duplessis called “autonomism” - would largely fall out of favour in mainstream Quebec electoral politics until revived recently by Francois Legault and the Coalition Avenir Québec. This paper seeks to differentiate the ideological composition of the FF and UN populist appeal on matters of autonomy/sovereignty in order to assess how one attained natural governing party status and the other faded into obscurity.


Analyse des cahiers de scrutin du Bas-Canada: Jean-François Godbout (Université de Montréal)
Abstract: Ce projet de recherche vise à construire et à analyser une base de données numériques contenant tous les votes répertoriés dans les cahiers de scrutin des élections du Bas-Canada entre 1792 et 1844. En effet, durant cette période de l’histoire électorale du Québec, les votes étaient publics. Les citoyens devaient se rendre au bureau de scrutin pour déclarer leurs choix. Les votes étaient alors consignés par un scrutateur dans un cahier qui indiquait le nom de l’électeur, son adresse, sa profession, son statut foncier et le nom des candidats qu’il appuyait lors de l’élection. Au total, ce fichier cumulatif devrait comprendre les votes de plus de 80 000 électeurs. La problématique à l’étude se rattache aux facteurs qui influencent le comportement électoral avant l’émergence des partis politiques. Dans un contexte où les divisions partisanes n’étaient pas toujours claires, quels étaient les principaux déterminants du vote? L’information contenue dans les cahiers de scrutin devrait nous permettre de répondre à cette question, car ceux-ci contiennent toutes les données nécessaires pour réaliser une analyse approfondie du comportement électoral. L’hypothèse principale avancée est que les marqueurs identitaires, comme la langue ou la religion des candidats, auraient davantage influencé le vote à cette époque. Cette recherche permettra donc d’offrir de nouvelles perspectives sur des enjeux tels que l’émergence des premiers partis politiques et le développement des clivages nationalistes et réformistes au Bas-Canada.


Évolution systémique d'un parti anti-système: la modernisation du marketing politique de Québec solidaire: Jérémie Drouin (Université Laval), Yannick Dufresne (Université Laval), Thierry Giasson (Université Laval)
Abstract: Cet article porte sur l’évolution du marketing politique de Québec solidaire (QS) entre 2012 et 2022. Il cherche à savoir si Québec solidaire a progressivement adopté une approche orientée-marchée dans l’optique d’adapter son image de marque aux contextes médiatiques et sociaux au Québec. Autrefois un parti marginal, QS, un parti de gauche indépendantiste, a su se tailler une place dans le système de parti québécois au travers des cycles électoraux. Leur possible adaptation aux logiques médiatiques et la modération de leur image par le biais de tactiques marketing sont au cœur du questionnement théorique de cet article. Pour répondre à cette question, une analyse de contenu automatisée est conduite et vise le croisement de nombreuses données textuelles. Le corpus composé de plateformes électorales, d’interventions parlementaires et de publications sur les médias socionumériques est comparé à des données médiatiques et d’opinion publique. Des analyses par thèmes (topic modeling) et par ton permettent d'établir les enjeux et thèmes priorisés par QS dans leurs propres plateformes de communication. Ils seront par la suite comparés aux enjeux priorisés par l’électorat et par les médias. Cette étude contribue à la littérature en communication politique pour deux raisons. D’abord car QS n’a jamais fait l’objet d’études approfondies bien qu’il soit devenu un acteur important du réalignement politique québécois. Deuxièmement, en se penchant sur un parti de nouvelle gauche, cet article est pertinent dans une perspective comparée, car il aborde la modernisation et l’adoption de stratégies marketing chez des véhicules politiques plus idéologiques.


Issue Competition in Quebec from 2003 to 2022: Marc-Antoine Martel (Université de Montréal), Richard Nadeau (Université de Montréal)
Abstract: This research delves into issue competition dynamics during Quebec’s electoral campaigns. Issue competition refers to the strategies deployed by political parties to increase or decrease the visibility of issues to gain political benefits (Green-Pedersen 2023). This study scrutinizes 31,624 messages from six parties during the 2003-2022 campaigns, aiming to comprehend party competition and identify the theories that best explain their behavior. An automated content analysis is employed to gauge issue visibility in party communications, providing insights into how parties craft their electoral agendas and selectively emphasize issues to attract voters. The findings reveal that in Quebec’s multiparty system, parties converge on campaign issues to a significant extent. However, our analysis also shows that when parties’ agendas diverge, the deviations reveal structured patterns rather than random noise. Despite constraints leading parties to engage on common issues, they retain a degree of flexibility, allowing them to highlight specific issues more than their rivals. This supports the notion of parties strategically emphasizing certain issues to distinguish themselves. These variations also track the evolution of party positioning in terms of agenda over time, demonstrating that issue competition is a highly dynamic aspect of political competition. These findings have significant implications for understanding political strategy and could inform future research in this area.